Міністерство освіти і
науки, ЦК Профспілки
працівників
молоді
та спорту України
освіти і науки України
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та
Севастопольської міських державних адміністрацій
Керівникам навчальних закладів
Щодо колективно-договірного регулювання
трудових та соціально-економічних прав та
інтересів працівників та осіб, які навчаються
На запити з місць стосовно колективно-договірного
регулювання трудових та соціально-економічних прав та інтересів працівників та
осіб, які навчаються, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України та
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України роз’яснюють наступне.
Чинне законодавство, зокрема Кодекс законів про працю
України, Закон України «Про колективні договори і угоди», а також Галузева
угода між Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України та ЦК
Профспілки працівників освіти і науки України передбачають надання додаткових
порівняно із чинним законодавством трудових та соціально-побутових пільг
працівникам шляхом колективно-договірного регулювання.
Згідно зі ст. 13 Кодексу законів про працю України
зміст колективного договору визначається сторонами. У колективному договорі
встановлюються взаємні зобов'язання сторін зокрема щодо регулювання
соціально-економічних відносин, до яких належить встановлення гарантій,
компенсацій, пільг тощо.
Виходячи із норм статей 1 та 3 Закону України «Про
колективні договори і угоди» колективний договір укладається між власником та
профспілковим органом з метою регулювання соціально-економічних відносин, а
також для узгодження інтересів сторін як на основі чинного законодавства, так і
прийнятих ними зобов’язань.
Згідно зі ст.7 зазначеного закону зміст колективного
договору визначається сторонами. У колективному договорі встановлюються взаємні
зобов'язання сторін зокрема щодо регулювання соціально-економічних
відносин, до яких належить встановлення гарантій,
компенсацій, пільг, забезпечення житлово-побутового обслуговування. Цією
статтею також передбачено, що колективний договір може передбачати додаткові
порівняно з чинним законодавством і угодами гарантії, соціально-побутові
пільги.
Слід зазначити, що нормами чинного законодавства не
встановлено коло соціально-побутових пільг, які можуть надаватися суб’єктам
колективного договірного врегулювання через зобов’язання колективного договору.
Тому не виключається можливість взяття однією із сторін колективно-договірного
регулювання зобов’язання забезпечити чи надавати пільги щодо оплати за надання
освітніх та інших послуг суб’єктам, що перебувають у сфері дії сторін
колдоговору.
Статтею 6 зазначеного закону заборонено будь-яке
втручання з боку органів представницької і виконавчої влади та господарського
управління, політичних партій, власників або уповноважених ними органів, яке
може обмежити права працівників та їх представників при укладенні та виконанні
колективних договорів, угод.
Положення колективного договору є обов'язковими для
власника або уповноваженого ним органу (ст. 9 Закону).
При прогнозуванні обсягів надходжень до спеціального
фонду кошторису вищого навчального закладу мають бути враховані зазначені
колективно-договірні зобов’язання.
Стосовно підстав для заборони включення тих чи
інших зобов’язань до колективного договору, то ст. 5 закону забороняється включати до договорів умови, що погіршують порівняно з
чинним законодавством становище працівників.
|