Комітет міністрів Ради Європи у грудні 2012 року прийняв рекомендації щодо спільних дій з питань освіти і культури серед держав-членів Ради Європи.
Рекомендації підтримав Інтернаціонал Освіти, який вважає, що безкоштовна державна якісна освіта – обов’язок держави.
Директор Європейського комітету профспілок освіти Мартін Рьомер наголосив – «Ми вітаємо нову рекомендацію Ради Європи, у якій підкреслюється те, про що профспілкові активісти, як Європи, так і усього світу, стверджують вже багато років: освіта є суспільним благом, і уряди зобов’язані забезпечити своїм громадянам безкоштовну якісну державну освіту».
Також директор ЄКПО запевнив, що Інтернаціонал Освіти не змириться із тим, що економічна і фінансова криза використовується як привід для скорочення витрат на якісну освіту та кваліфікованих учителів.
Рекомендація Ради Європи
Якісна освіта для всіх
У Рекомендації CM/Rec (2012) 13 стверджується, що право на освіту може бути реалізоване повною мірою тільки в тому випадку, якщо освіта має відповідну якість.
Забезпечення можливостей для отримання якісної освіти є обов’язком держави, а їх використання э особистим вибором кожної людини.
Під «відповідальністю держави» в документі мається на увазі відповідальність органів державної влади. У різних країнах вона може бути реалізована різними способами і на різних рівнях (національному, регіональному, місцевому або їх поєднання).
У рекомендації підкреслюється, що відповідальність за організацію і зміст освітніх систем несуть держави-члени.
Зв’язок освіти з демократією
У рекомендації наголошується, що освіта повинна готувати дітей і молодь до участі у демократичному житті суспільства, а також до економічної діяльності.
Освіта повинна сприяти особистісному розвитку учнів та студентів, їхньому вихованню як активних членів суспільства. Зокрема, повинна розвивати та закріплювати лінгвістичні, математичні та пізнавальні здібності учнів, які є основою успішного навчання з усіх предметів.
Рекомендація охоплює всі сфери і рівні формальної освіти в рамках національних систем освіти і спрямована на забезпечення якісної освіти для всіх членів суспільства, в той же час визнаючи, що доступ до формальної освіти може надаватися на основі кваліфікацій, отриманих в результаті неформального навчання.
Рекомендації урядам країн
Рада Європи рекомендує урядам держав-членів реалізовувати наступні загальні положення, спрямовані на забезпечення якісної освіти: • Обов'язкова освіта для дітей шкільного віку.
Державна обов’язкова освіта має бути безкоштовною. Вік і рівень загальної обов'язкової освіти може відрізнятися в залежності від національного законодавства і практики.
• Необов’язкова дошкільна освіта, що надається дітям відповідної вікової групи на недискримінаційній основі з якомога більшим охопленням.
• Необов’язкова середня освіта, що надається усім, хто хоче її отримати з урахуванням їх прагнень і здібностей.
• Вища освіта – студентам має надаватися ефективний і рівний доступ до вищих навчальних закладів і програм, виходячи з їх прагнень і здібностей.
Крім того, студенти мають мати право повною мірою брати участь в управлінні навчальними закладами в якості відповідальних членів академічної спільноти.
• Приватні навчальні заклади мають відповідати стандартам і вимогам, установленим державними органами, які гарантують якість приватної освіти.
• Безперервне навчання протягом життя, яке розвиває і приводить у відповідність до вимог сучасності знання та навики громадян і гарантує, що вони повністю реалізують свій потенціал.
• Заходи для вразливих груп населення з метою забезпечення доступності якісної освіти для них.
Потреби в спеціальних заходах повинні постійно переглядатися органами державної влади.
• Освіта для ув’язнених осіб має бути якомога ширшою і відповідати їх індивідуальним потребам і прагненням.
• Боротьба з корупцією повинна проводитися на всіх рівнях освіти.
Повний текст (англійською) Рекомендації щодо забезпечення якісної освіти можна переглянути за посиланням: https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2014671&Site=CM
Міжнародний відділ ЦК профспілки (використано матеріали сайту Інтернаціоналу освіти)
|